Tuesday 16 October 2012

Ringkasan: Penempatan awal di Tanah Melayu

Zaman Batu
 Zaman batu terbahagi pada 3 fasa iaitu:

1.  Zaman Batu Awal (Paleolitik)


Tahun              :           8,000 tahun S.M
Penempatan     :           Gua-gua batu kapur berhampiran puncca air
                                   (Gua Badak & Kota Tampan ,Perak, Gua Niah, Sarawak dan Tingkayu ,Sabah)
                                   ancaman binatang buas dan cuaca buruk.
Pekerjaan                  berburu ,bertukang dan senjata


2.  Zaman Batu Tengah (Mesolitik)

Tahun              :           5,000 tahun S.M
Penempatan     :           Sebahagian besar di Gua Batu kapur, Pinggir2 Laut
                                    (Gua Cha-Kelantan, Gua Kecil-Pahang, Jenderam Hilir-SelangorGua Madai,
                                   GuaTengkorak, Gua Kamantong di Sabah, Gua Niah-Sarawak)

Pekerjaan       :           Berburu dan menangkap ikan, bercucuk tanam

Aktiviti            :           pertukaran hasil tembikar dari penduduk pendalaman dan kulit-                                  kulit siput penduduk pinggir pantai sebagai gantian kepada barang makanan.      

 
3.         Zaman Batu Baru (Neolitik)

Tahun              :         2,500 tahun S.M

Penempatan     :         Kebanyakkannya di persisiran pantai dan sedikit di dalam gua

Pekerjaan                berburu, menangkap ikan , bercucuk tanam dan berdagang

Aktiviti                    lebih maju dari zaman sebelum dengan kehidupan yang lebih tersusun dan teratur.  
                                Wujudnya aktiviti perdagangan seperti hasil laut iaitu ikan ,siput ,kerang dan                 
                                 hasil hutan seperti damar,rotan,cendana, kayu gaharu dan gading.

Pembaharuan   :           -alat-alat baru seperti kapak,pisau dan beliung
                                    -perahu untuk berdagang- barang-barang perhiasan seperti gelang,batu kawi 
                                    untuk perhiasan diri dan mengecat  tembikar

                  


Zaman Logam (Gangga-Besi)

Zaman batu berakhir dengan zaman logam (gangga besi) dimana pembaharuan dan teknologi mula dijelajahi dan dipraktikkan seterusnya mewujudkan masyarakat bertamadun. Sistem kenegaraan dan beraja wujud selepas ini.

Tahun              :           5 S.M hingga Abad 2 T.M

Penempatan     :           kawasan lapang,di tepi sungai dan persisiran pantai (penempatan paling penting di   
                                   Sungai Lang ,Selangor dan batu Buruk,Terengganu.

Aktiviti            :           lebih tersusun dari ketiga-tiga zaman terdahulu dengan kerja-kerja memburu,
                                   bercucuk tanam,memungut hasil hutan,menangkap ikan,berternak, melombong 
                                  dan  berdagang.

Pembaharuan   :         -penciptaan barangan besi untuk menebas,menggali dan menebang pokok dan 
                                   perlombongan (tulang mawas)
                                   -kepercayaan kepada adat dan kepercayaan dengan menanam  mayat berbatu 
                                     keping dan keranda

Sumber : Malaysia Kita, web-web semasa
 

No comments:

Post a Comment