Wednesday 17 October 2012

Permasalahan : Punca Kesilapan tertukar No.Lot dalam penukaran QT-FT ( my point of view)

        No.lot yang berlainan dengan suratan hakmilik sementara boleh berlaku didalam proses penukaran QT ke FT di atas beberapa sebab. Namun begitu di dalam persoalan ini ada kemungkinan besar berlaku kesilapan di Pejabat Tanah diperingkat Permohonan Ukur.
Permohonan ukur adalah satu keperluan utama bagi Pejabat Tanah untuk mengeluarkan hakmilik tetap bagi menukarkan hakmilik sementara kepada hakmilik tetap. Jabatan Ukur akan menjalankan pengukuran halus dan memberikan nombor lot bagi menukarkan nombor PT sementara yang diberi oleh Pejabat Tanah pada tanah tersebut. Kemungkinan berlakunya tertukar no.lot yang diberi oleh Jabatan Ukur dan nombor Hakmilik Sementara adalah disebabkan permohonann ukur yang dibuat secara pukal atau dalam kuantiti yang banyak seperti tanah-tanah kampong tersusun dan pemberimilikan berkelompok.
Kesilapan tertukarnya lot tanah dan hakmilik boleh berlaku kebiasaanya diperingkat Permohonan Ukur dimana:
i.                     Pengisian maklumat dalam Borang Permohonan Ukur.
Borang P.U merupakan satu instrumen pentadbiran yang digunakan oleh Pejabat Tanah sebagai penghubung bagi menerangkan maksud permohonan pengukuran di negeri-negeri ke Jabatan Ukur. Diperingkat ini mungkin berlakunya kesilapan mengisikan no.PT dan no.hakmilik, sebagai contoh No.PT 122 untuk hakmilik HS(M) 522 tetapi diisi silap seperti berikut No.PT 122 kepada HS(M) 523.

ii.                   Kesilapan Pelan Permohonan Ukur
Pelan permohonan ukur meupakan satu pelan yang dikeluarkan oleh Pejabat Tanah yang disertakan sekali bersama-sama Borang Permohonan Ukur  ke Jabatan Ukur bagi tujuan permintaan pengukuran halus. Pelan Permohonan Ukur merupakan pelan asas bagi Jabatan Ukur untuk memulakan kerja-kerja menyediakan surehan kerjaluar untuk kegunaan pegawai ukur. Pelan permohonan Ukur mestilah mempunyai butir-butir lot yang henadk diukur serta lain-lain keterangan yang berkaitan.
Ada kemungkinan berlakunya kesilapan diperingkat awal lagi di dalam Pelan di Pej.Tanah di mana Pelukis Pelan mencatitkan no.PT yang salah di atas pelan sesuatu tanah tersebut. Amalan di Pej.Tanah apa-apa pembangunan dan pemberimilikan (termasuk LPS dan Permit) diluluskan, Pelukis Pelan akan bertanggungjawab men’charting’ atau membuat penandaan/catitan di syit piawai di Pej.Tanah tersebut. Di dalam kes pemberimilikan, Pelukis Pelan perlu mencatitkan no.PT ke atas pelan tanah tersebut. Oleh itu, apabila Pelan P.U (yang salah) sampai ke Jabatan Ukur, pengawai ukur yang terlibat hanya merujuk kepada No.PT tersebut dan memberikan/menukar kepada no.lot setelah pengukuran dibuat.

iii.                  Butiran –butiran Rajah Lot yang salah.
Di dalam Permohonan Ukur, aspek terpenting adalah Rajah Permohonan Ukur dimana ianya mengandungi butiran-butiran berkenaan rajah lot yang hendak diukur oleh JUPEM. Butiran kepada rajah lot adalah mengandungi Nombor PT pada lot yang hendak diukur, keluasan, bering &jarak, garis sempadan diwarnakan dengan warna merah dan akhir sekali bering & jarak sambungan kepada lot-lot yang berkaitan.
Maka, kesilapan dalam membekalkan butiran-butiran pada rajah lot ini , seperti pelan PT yang hendak diukur digambarkan secara salah didalam butiran rajah lot yang diserahkan kepada pihak JUPEM akan member kesan kepada diakhir pengukuran dimana lot yang diukur bagi hakmilik yang lain.
Bagi mengelak perkara ini berlaku, pihak Pejabat Tanah perlu mengelakkan kesilapan-kesilapan yang seperti dinyatakan diatas. Jika berlakunya kesilapan diperingkat awal permohonan, ianya akan menjejaskan keseluruhan proses pengukuran yang akan dilakukan olleh JUPEM. Pihak JUPEM juga ada kemungkinan melakukan kesilapan seperti kesilapan dalam prosedur dan perlaksanaan kerja ukur atau kesilapan dalam butiran Arahan Ukur.

No comments:

Post a Comment