Wednesday 17 October 2012

Permasalahan: Kerugian tuan tanah akibat pengukuran semula sempadan semulajadi (my point of view)

Persoalan adalah berkaitan kerugian yang dialaminya akibat dari pengukuran semula sempadan semulajadi yang menyebabkan tuan tanah  kehilangan sebahagian  tanah  berdasarkan garis terabas yang diukur semula.
Menurut seksyen 353 KTN, Pengarah Ukur Negeri perlu menentukan garis sempadan semulajadi mana-mana lot tanah yang bersempadanan dengan pantai, sungai dan lain-lain setelah diarahkan oleh Pengarah Tanah Dan Galian Negeri.  Tanah-tanah ini adalah diberimilik sebelum kuatkuasanya KTN pada 1966 dimana undang-undang tanah dahulu mengiktiraf tanah-tanah yang sempadannya berdasarkan sempadan semulajadi.
Oleh itu, Pengarah Ukur akan membuat pengukuran berdasarkan garisan terabas yang ditentukan bersesuaian dengan sempadan laut tersebut. Menurut, Peraturan Pengukuran kadaster 2002, Peraturan 34, menyatakan garisan terabas perlulah seberapa hampir dengan garisan sempadan semulajadi tersebut, Seterusnya mengeluarkan P.A bagi tindakan Pengarah Negeri.
Pengarah Negeri perlu menghantar notis kepada pemilik tanah dan orang-orang lain yang ada kepentingan berdaftar ke atas tanah tersebut menyatakan garis sempadan yang ditentukan bersama pelan. Tuan Tanah boleh membuat bantahan iaitu 6 bulan dari tarikh notis tersebut diserahkan kepadanya. Pengarah Negeri mempunyai kuasa untuk menolak atau menerima bantahan Ali dengan memohon untuk diukur semula sempadan berkenaan.
Kesimpulannya , sebagai pemilik tanah yang mempunyai hakmilik tidak boleh disangkal, boleh mengekalkan keluasan tanahnya dimana memohon kepada Pengarah Negeri mengukur semula tanahnya berdasarkan garisan asal pantai. Jika penebusan guna tanah yang dibuat oleh agensi kerajaan melangkaui ke tanah Tuan Tanah (setelah Tuan Tanah memastikan sempadan sebenarnya dengan ukuran semula), adalah menjadi kewajiban agensi tersebut membayar gantirugi.
Namun begitu, jika tanah beliau telahpun menjadi dasar laut akibat dari kemaraan laut, ini akan menyebabkan kekurangan keluasan tanah beliau. Mengikut seksyen 49 KTN, mana-mana tanah yang menjadi dasar laut atau sungai, tanah tersebut akan kembali semula kepada PBN. Selain dari itu, penentuan garis terabas yang dibuat adalah munasabah sehampir dengan garisan pantai dan menyebabkan kekurangan keluasan, oleh yang demikian juga  akan menyebabkan Ali tiada hak untuk mendapat gantirugi keatas kekurangan keluasan tanah beliau. Penafian hak tersebut wajib melalui pengwartaan dan pengukuran semula seterusnya hakmilik sambungan didaftarkan oleh Pentadbir Tanah.

1 comment:

  1. Salam saudara,berkenaan isu ini,dimana saya boleh dptkn maklumat atau case study berkaitan? Boleh saya dptkn detail mengenai saudara utk rujukan rasmi sya berkaitan isu ini.

    ReplyDelete